torsdag 1. september 2011

Bjørnedebatt!


Jeg fortalte ikke dette i det forrige blogginnlegget jeg la ut, som het ”Argumenter mot Bjørn i Norge” men jeg syntes det er greit å få fortalt det. Jeg personlig er ikke i mot en bjørnebestand i Norge, men vi fikk en lekse av læreren der vi skulle finne argumenter enten mot eller for bjørn i Norge. Dette skulle til slutt ende i en debatt som vi skulle ha i timen. Her er oppgaven jeg fikk, utifra at jeg valgte å sette meg inn i argumenter mot bjørn.
Rolle:

2)     Aktivist som er mot bevaring av bjørnestammen.

-       Dersom du velger rolle nr. 2 er din oppgave å forberede deg til en debatt du skal delta i sammen med bl.a. en forsker som er for en økning av bjørnestammen. Som forberedelse til denne paneldebatten skal du lage en blogg på maks 250 ord (endret til 300 ord) (1 A4 side), der du fremhever hvorfor du er i mot en økning av bjørnestammen og hvilke konsekvenser dette kan få for samfunnet.

Tema det kan være aktuelt å diskutere forhold til bjørnedebatten er:
(De som er uthevet med bold skrift er de jeg har valgt å legge hovedfokus på)
§ Beskyttelse av buskap
§ Angrep på mennesker
§ Økonomi
§ Artsmangfold
§ Dyrs rettigheter
§ Menneskers følelse av utrygghet
§ Forskning
                                Et bilde fra debatten i klasserommet som jeg tok med I-phonen.

Her er det forrige blogginnlegget om argumenter for bjørn, jeg har bare endret litt på formuleringen av enkelte argumenter og lagt til ett argument under ”Takle Problemet”:

Værning av sau/husdyr:
-       Alle sauene som bjørnen dreper må staten Norge stå til rette for, det vil si at alle bønder har rett på full erstatning av drepte eller skadede husdyr. Jo flere husdyr bjørnene dreper hvert år jo mer koster dette staten og deg som skattebetaler! I 2006 ble det utbetalt til sammen 68millioner i erstatning til sauebønder og i 2008 ble det utbetalt 66.5 millioner, noe som er ekstremt høye summer.
-       6 av 10 søknader om erstatning av tap av husdyr innvilges, det vil si at staten står ved at minst 25% av all tap av alle husdyr skyldes rovdyr.
-       Bjørnen spiser av sauen mens den lever, etter dette må sauen skytes som følge av skadene eller så dør den av seg selv etter de store skadene.

Bønder:

-       Bondenæringen er en viktig del av Norge og vi må styrke og verne om den. Ikke legge til rette for at den svekkes.

Redsel for bjørn:

-       Enkelte steder våger bjørner seg nær private husstander der de ofte roter i søplet til folk og griser til hagen. De som bor i huset vil da føle seg truet av bjørnen i nærområdet og frykte for sine egne barn som pleier å leke i hagen.
-     Mennesker kan fortelles at bjørn ikke er farlig, men hos de fleste mennesker vil ikke en frykt for et stort kraftig rovdyr forsvinne bare ved å bli fortalt dette. Derfor lever mange mennesker rundt bjørneområdene i frykt. 

 Takle problemet:

-       Utrydde den nåværende bestanden i Norge med jakt.
-       Stenge grensa mot Sverige der bjørnen vandrer over.
-       Få ned en lov som forbyr bjørn i Norge.

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar