onsdag 1. februar 2012

3.3 Halveringstid med terningkast


s. 221 – 222, bok Naturfag 3
Utstyr:
-       20 terninger
-       1 plastkopp
-       Dine egne telleegenskaper
Hypotese:
Jeg tror halveringstiden for terningene er ved terningkast 5, eller 50 hvis man legger sammen alle fordi 5 er halvparten av 10 og 50 er halvparten av 100.
Fremgangsmåte:
I denne oppgaven skal jeg undersøke litt rundt halveringstid. Halveringstid brukes ofte for å forutså hva som skjer med at stort antall atomkjerner, men for å finne ut dette kan man bare ta utgangspunkt i sannsynlighet. Det terningene i denne oppgaven gjør er å simulere den sannsynlige halveringstiden for seg selv. Det samme kan gjøres med atomkjerner, man kan simulere sannsynligheten for når de vil halveres. Her skal jeg forklare og vise hvordan jeg fant den sannsynelige halveringstiden til terningene. Først kastet jeg alle terningene samtidig og plukket bort sekserne, jeg noterte så i tabellen hvor mange terninger jeg hadde igjen og puttet de tilbake i begeret. Jeg gjentokk dette til alle sekserne var borte eller maks 10 ganger. Dekreter gjentok jeg dette i 5.serier, før jeg til slutt summerte resultatene fra alle seriene og laget en graf. Ut i fra denne grafen kunne jeg lese av halveringstiden til terningene.

Løsning:Jeg fant ut ved å lese av grafen at  den gjennomsnittelige halveringstiden til terningene var rundt kast 7. Derfor vil også halveringen skje på det 7minuttet, hvis terningen kastes 1 gang i minuttet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar