onsdag 28. desember 2011

Stjernehimmelen


Denne gang en har vi fått i oppdrag av læreren å utføre forsøket 2.3 Stjernehimmelen som står på side 213-214 i læreboka Naturfag 3.
Hypotese: Fordi jeg bor i byen og har masse strølys rundt meg blir det vanskelig å se alle stjernene
Utstyr: Øynene mine og en klar himmel
Fremgangsmåte:
Jeg gikk ut for å se på stjernehimmelen der jeg bor, som er midt i sentrum, men det er veldig mye strølys i området, noe som gjør at stjernene ikke syntes like godt. Dette gjør det vannskligere for meg å få øye på de mindre stjernene. Jeg har også problemet med mange bygninger rundt meg, i tillegg til at byen vår ligger ved en elv, og det vil naturlig ligge et lite tåkedrag over og rundt elva. Det var dette jeg så:
Først fant jeg Kralsvogna, men jeg hadde ingen kikkert så jeg klarte ikke å se dobbelstjerna som er den nest siste stjerna i hanken til Karlsvogna og består av stjernene Mizar og Alcor. Senere forsøkte jeg å se etter polarstjerna, jeg prøvde å se om jeg fant stjernetegnet Kassiopeia fordi polarstjerna skal ligge et sted mellom Karlsvogna og Kassiopeia. Jeg tror jeg fant Polarstjerne, og den lyste mindre en det jeg først trodde. Det er også sån at etter noen timer så jeg at Karlsvogna og Polarstjernen hadde flyttet seg litt i forhold til meg og hvor jeg stod. Dette har noe med stjernenes rotasjon rundt jorda eller generelt jordas bevegelse å gjøre og det tar ca 1 døgn helt ”rundt”.
Så skulle jeg prøve å se om jeg fant stjernetegnet Pegasus, dette syntes jeg var vanskelig men jeg tor jeg fant det til slutt. Dette stjernetegnet ser ut som en skjev firkant med en hank, nesten litt som Karlsvogna, men her går hanken oppover. Her skulle jeg også se etter galaksen Andromedagalaksen, dette er den eneste galaksen som er synlig fra jorda, men jeg hadde dessverre ikke kikkert, som jeg nevnte tidligere ei opgaven. Så var det stjernebildet svanen, etter mye leting så ga jeg opp, jeg tror problemet med strølys og bygninger viste seg nå og at dette gjorde det vanskelig for meg å finne svanen.
Jeg observerte stjernehimmelen på vinteren, nå er vi i måneden Desember og jeg kunne se stjernebildet Orion, det var det som var enklest å fine for meg og det virket stort og klart fra der jeg sto. Her kan jeg se at stjernene Betelgeuse og Rigel har ulik farge. Betelgeuse ligger opp til venstre i Orion og har en litt rødlig farge, dette betyr at den stjernen beveger seg bort fra oss på jorda. Det motsatte er tilfellet med stjernen Rigel som ligger nederst til høyre i Orion, den har en blåaktig farge, dette betyr at den beveger seg mot oss på jorda. Etterpå så jeg ned til venstre for Orion og fant en stjerne som heter Sirius, dette er himmelens mest lyssterke stjerne etter sola. Dessverre så jeg ikke noe jeg vet var planeter på himmelen.
Konklusjon: Strølysene i området var en faktor som hindret meg i å se stjernene klart, jeg måtte derfor lete en del før jeg fant stjernetegnene og noen av de fant jeg ikke i det hele tatt. Det hindret meg også med de høye bygningene rundt meg og jeg måtte forsøke å flytte meg for å se himmelen bak eller på andre siden av enkelte bygninger, noe av stjernetegnene forsvant halvveis bak bygninger.




Bilder fra øverst til nederst: Karlsvogna, Kassiopeia, Orions belte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar